Header Search

Bokens Afton 2014 – här hittar du bilder från årets höjdpunkt!


bokens afton (2) bokens afton (3) bokens afton (4) bokens afton (5) bokens afton (7) bokens afton (8) bokens afton (10) bokens afton (11) bokens afton (12) bokens afton (13) bokens afton (14) bokens afton (15) bokens afton (16) bokens afton (18) bokens afton (19) bokens afton (20) bokens afton (21) bokens afton (22) bokens afton (23) bokens afton (24) bokens afton (25) bokens afton (26) bokens afton (27) bokens afton (28) bokens afton (29) bokens afton (31) bokens afton (33)

bokens afton 2014 affischmathias sundén

Bokens afton 2014 Den 11:e November 19.00 i Kalmarsalen

Biljetternas släpptes Den 15:e Oktober 08.00 på Dillbergs & Barometern (max 4/person)

ba 14 1 ba 14

Konferencier: Mathias Sundén arbetar som frilansare i underhållningsbranschen. Nyligen har han jobbat som skådespelare på Astrid Lindgrens värld och som regissör för föreställningen ”Varning för Magnus och Brasse”. Under vintern arbetar han som skådespelare i Kalmarsundsrevyn. Mathias läser aldrig en baksidestext på en bok. ”Jag vill bara öppna boken och börja läsa. Jag vill inte veta någonting i förväg. Ingenting. Jag vill inte veta i vilken tidsålder eller på vilken plats boken utspelar sig. Jag vill inte veta om det finns en polis, eller en bedragen man, eller en argsint hund med. Jag vill inte veta vilken årstid boken beskriver. Jag vill uppleva alla de intrycken själv, utan några som helst förkunskaper. Jag vill skapa min egna, helt unika värld när jag bläddrar upp första sidan i en ny bok. Jag inser problemet med det här, det är inte lätt att rekommendera böcker till mig. Min bokhandlare tycker att jag är hemskt jobbig.”  Mathias är 44 år och bor i Kalmar. ”Ja, än så länge i alla fall”, säger han, ”det kommer nog kunna ändras, jag kommer förmodligen inte alltid vara 44 år”.

 

Lena Ebervall och Per E Samuelson

Födda: 1955 och 1957
Bor: I Malmö och Stockholm. ”Vi åker som skottspolar mellan vår stora våning och trånga kontor i Malmö och vår pyttelilla lägenhet och stora kontor i Stockholm”.
Familj: Hunden Lucky, samt två vuxna barn var.

Bakgrund: Per är sedan 25 år en av Sveriges mest välkända brottmålsadvokater.
Lena har doktorerat i advokatetik och varit lärare på Juridicum i Lund, men arbetar numera som advokat tillsammans med Per.
Träffades: På en isbar i Luleå 2001 i samband med en advokatkonferens.
”Det klickade till omedelbart och två månader senare hade vi börjat prata om att flytta ihop.”
Om att skriva tillsammans: ”Ingen av oss hade kunnat skriva själva. I stora drag är det Per som dragit fram fakta och Lena som gjort skönlitteratur av det. Vi har skrivit Ers majestäts olycklige Kurt vid sidan av vårt arbete som advokater, men slutspurten gjorde vi i Venezuela där vi hyrde ett hus och satt och skrev dygnet runt i tre veckor.”

Bibliografi:
Bombmannens testamente, 2014
Mördaren i folkhemmet, 2012
Ers majestäts olycklige Kurt, 2008

 

Pehr G Gyllenhammar,

född 1935, var verkställande direktör i Volvo 1971-1983 och bolagets styrelseordförande 1983-1993. Åren 2004-2007 var han styrelseordförande i investmentbolaget Kinnevik och har sedan dess haft ett antal internationella uppdrag.

Oberoende är stark

Anders Palmgren och Pehr G Gyllenhammar

Efter femtio år i hetluften drar nu Pehr G Gyllenhammar sina slutsatser. Om näringslivets konservativa strukturer, girigheten, korruptionen, medierna, monarkin och konsekvenserna av att förlora en hel generation på grund av arbetslöshet. Det är ärliga, råa, sanningar om sakernas tillstånd och vad som borde göras. Signerade en självständig tänkare med stark integritet. Ofta kontroversiell i det svenska näringslivet men populär hos folket. Flera gånger framröstad som Sveriges populäraste man, som de senaste åren med internationella uppdrag i bagaget kunnat studera ett Sverige i förändring på distans.
Oberoende är stark är ett samarbete med publicisten Anders Palmgren, dryga tjugo år efter deras gemensamma bokprojekt Även med känsla. Palmgren – nyhetschef på TV4 Nyheterna – bidrar med sitt perspektiv och håller i pennan. Resultatet är en ovanlig bok som vågar ifrågasätta det samhälle vi lever i idag.
”Sällan har en bok känts så rätt i tiden.”

 

Catharina Ingelman-Sundberg

började sin karriär som marinarkeolog och ägnade 15 år av sitt liv att söka efter vår historia på havets botten. Som marinarkeolog dök hon på allt från vikingaskepp och ostindiefarare till slavskepp och försvarsspärrar utanför vikingastaden Birka i Mälaren. Hon var under några år även anställd vid Western Australian Museum i Perth. Därefter utbildade hon sig till journalist vid journalisthögskolan i Göteborg, parallellt med att hon började arbeta som författare.
Catharinas böcker har nått ut till en bred målgrupp av både män och kvinnor i alla åldrar. Hon är bland annat känd för sina uppskattade romaner om vikingatiden och förutom romantrilogin Vikingablot, Vikingasilver och Vikingaguld har Catharina Ingelman-Sundberg även gett ut populärvetenskapliga faktaböcker, underhållningsromaner och historiska romaner. I Månpocket finns samtliga tre delar i serien om Anne Persdotter: Brännmärkt, Förföljd och Befriad. Hennes böcker har sålts i över 500 000 exemplar och många har översatts till flera språk. Rättigheterna till hennes storsuccé Kaffe med rån har hittills sålts till 21 länder och har enbart i Sverige sålt i 200 000 exemplar. År 1999 belönades hon med Widdingpriset som årets författare av historiska romaner och populärhistoria i Sverige.
Efter 22 år som journalist delar Catharina Ingelman-Sundberg sin tid mellan det egna författandet och arbetet som frilansjournalist.

 

Arkan Asaad

är född 1980 i den kurdiska delen av norra Irak och kom till Sverige 1984 tillsammans med sin familj. Han är flerfaldig svensk mästare i taekwondo och tränar idag ungdomar i samma sport. Arkan Asaad har också gått Stockholms filmskola och arbetat med radioprogrammet Underlandet som sänts i P3. 2011 debuterade Arkan Asaad med Stjärnlösa nätter, en roman som byggde på hans egna erfarenheter av att bli bortgift mot sin vilja vid 18 års ålder. Boken fick ett enormt genomslag och Arkan har sedan den gavs ut varit ute och pratat om boken och om ämnet hundratals gånger.

Priser och utmärkelser:

Utsedd till Change Leader av stiftelsen Reach for Change 2013.

Grant’s True Tales berättarstipendium 2012. ”Arkan berättar med passion och humor, allvar och lekfullhet”, säger Helena von Zweigbergk. Berättelsen är helt i Grant’s True Tales anda.

Sveriges Radios Novellpris 2012 för novellen ”Gift mot sin vilja”.

2012 års stipendium ur Stiftelsen Klas de Vylders Stipendiefond för Invandrarförfattare. ”På ett träffsäkert, drabbande språk återger Arkan Asaad sin berättelse där begrepp som kärlek, sanning, lögn, svek och frihet får nya dimensioner. Det är stor dramatik ur en ung mans synvinkel, som rymmer mörker men också humor och försoning. Asaads skildring är gränsöverskridande, upprörande och belysande.”

Stiftelsen Teskedsordens bokpris 2011
”Ett starkt vittnesmål om kollisionen mellan en far och son och mellan västerlandets tro på individualitet och mellanösterns starka familjetradition. Men också en berättelse om en ung mans dröm att välja.

 

Jan Hedh

är hela Sveriges älskade konditor- och bagarmästare. Ständigt på resande fot som konsult och inspiratör är han ambassadör för våra allra godaste smaker. Internationellt erkänd inom branschen gästspelar han på restauranger, kryssningsfartyg och konditorier över hela världen. Dessutom är han en av grundarna till Olof Viktors som 2013 utsågs till Årets Bästa Café av White Guide.

Hans 45 år i branschen har givit honom många fina utmärkelser, till exempel Werner Vögelis diplom, Gyllene gaffeln (Allt om Mat), Kakaopriset för insatser för svensk chokladkultur, Sveriges konditorers guldmedalj. Dessutom har han både tävlat för Sverige och varit domare i världsmästerskapen inom konditoribranschen. Jan Hedh har utkommit med en lång rad bästsäljande inspirationsböcker.

Bröd vann Årets Svenska Måltidslitteratur 2004 i klassen ”bröd och andra bakverk” med motiveringen:
”Ett sinnligt praktverk om bakning som utan tvekan kommer att bli klassiskt. Bagerimästaren Hedh förmedlar sina kunskaper med en unik kombination av bredd och djup.”
Dessutom nominerades samma bok till Gourmand World Cookbook Awards.

År 2010 belönades Jan Hedh med Special Awards of the jury i Gourmand Awards i Paris. Samma år belönades han av Svenska Måltidsakademien för sin bok 277 sorters kakor i klassen ”Årets kulturgärning” med motiveringen:
”Detta unika referensverk för bagare, yrkesfolk och kakälskare är en kulturgärning av en legendarisk mästare som för hantverk, innovation och tradition vidare.”

Tårtor utsågs till vinnare i Årets Svenska Måltidslitteratur 2011 i klassen ”Söta bakverk” med motiveringen:
”Med den sanne mästerkonditorns ofattbara grundlighet utreds tårtbottnens fundamentala drag, syltens och krämens bärande roller, samt ett universum av läckra överdrag.”

I november 2012 mottog Jan Hedh RS Hederspris för sina insatser genom åren för att främja restaurangbranschen.

”När jag var sju år skulle vi skriva uppsats om vad vi skulle göra om vi fick hundra kronor, en gigantisk summa på 50-talet. Då skrev jag att jag skulle köpa en korvkiosk och sedan äta upp alla korvarna, och blev det några pengar över skulle jag köpa en bandyklubba. Mitt intresse för korvätning (och bandy) är inte fullt lika stort i dag, men passionen för gastronomi finns kvar.”

 

 

Christoffer Carlsson

Senaste bok: Den fallande detektiven

Född: 1986 i Halmstad
Bor: Sedan 2005 i Stockholm
Gör: Forskar och undervisar i kriminologi vid Stockholms universitet

Bibliografi:
Den fallande detektiven, 2014
Den osynlige mannen från Salem, 2013
Den enögda kaninen, 2011
Fallet Vincent Franke, 2010

Apropå att vara debutant (2010):

Jag tror att vi alla har något som skaver i oss, något som vägrar att sluta klia. En gång brukade jag kalla det för besatthet, men det gör jag inte längre. Begreppet besatthet gör inte direkt att personen man försöker förklara för vill bjuda på en öl. Men jag ser det som min uppgift att få det som skaver i mig att också skava i läsaren, om än bara för ett ögonblick. Det ska bränna till. Och jag tror att vad som gör det för mig, det som verkligen kan framkalla sömnlöshet, är det till synes självklara. Alla kommer vi från en släkt med skelett i garderoben. Alla har vi på något vis blivit både förstörda och välsignade av våra föräldrar. Och vi söker alla efter en identitet, en kärlek, ett hem – något som gör att vår korta tid på den här ensamma, blågröna planeten känns meningsfull. Det är en självklarhet som vi ständigt lever med och något sådant kan aldrig vara ovidkommande. Så jag skriver om det. Det lustiga är att det överhuvudtaget inte är något jag tänker på just då, i det kreativa ögonblicket. Just då är mitt enda mål att skriva en så rumpsparkande, adrenalinkickande, rolig, sorglig och vacker berättelse jag bara kan. Men jag går dit mina karaktärer tar mig. Och när jag ser tillbaka på dem, eller när jag bara backar ett steg för att få en överblick, visar det sig att mina karaktärer ofta tar mig tillbaka till liknande platser och frågor. Till frågor om att fly och om att komma hem. Om barndom, uppväxt och vad som formar de identiteter vi bär. Om beroenden, sexualitet, våld, och avgörande perioder i människors liv. Det är det som kliar i mig. Det som vägrar sluta skava. Där tror jag att jag finner mitt lilla manöverutrymme, och där kan det till och med vara så att jag har någonting av vikt att uttrycka. Jag ser mitt kreativa skrivande som mitt största fritidsintresse, och det innebär att jag tycker att det är fantastiskt roligt. Men jag tar det likförbannat på stort allvar. Jag ser det som att det är en liten, liten chans för mig att få göra min röst hörd. Det är en uppgift jag är tacksam över, men det innebär också att det är en uppgift jag ser som viktig.För mig – och för att förhoppningsvis själv finna svaret på frågorna som vägrar sluta skava – finns det inget annat att göra. Min debutroman Fallet Vincent Franke är första steget. Det är en olycksbådande roman om två till synes omaka, utstötta människor som, av orsaker de kanske varken kan påverka eller förstå, snart finner sig själva i varandras närhet. Kanske börjar de falla för varandra, någonstans i utkanten av det samhälle vi kallar Sverige och som är tänkt att vara vårt hem. //Christoffer